Svar: Tid til 2. måltid?
7. juli 2020
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at du godt kan indføre skemad om aftenen nu. Din dreng har været igang med grød til frokost i 2.5 uge, han spiser ca. ½-1 dl. af gangen, han drikker fint med mælk, og maven fungerer - og han er tydeligt interesseret, når du spiser. Jeg tænker, det vil være godt at forsøge.
Da du giver ham grød til frokost, vil det være rigtig godt at tilbyde ham lidt grøntsagsmos om aftenen. Start igen gerne med små smagsprøver og øg ham så gradvist til han kan spise ¾-1 dl. Læg hele tiden mærke til, hvordan maven fungerer.
Start f.eks. med lidt kartoffelmos og bland lidt forskelligt i mosen f.eks. gulerod, blomkål. broccoli, så du bruger kartoffelmosen som basis og gradvist vænner ham til de andre grøntsager. Hvis han bedre kan lide det lidt søde, eller måske virker til at synes at kartoffelmos bliver lidt for voldsomt, så kan du også starte med at bruge en gulerodsmos som basis og så tilsætte lidt kartofler, blomkål eller broccoli til dette.
Det er bedre at du giver ham ¾ dl. grød eller mos to gange dagligt, end at du giver ham 1.5 dl. grød eller mos på en gang. Sammen med grød og mos bør han tilbydes vand af kop og derudover skal han stadig have sine ca. 7 flasker i døgnet. Lige nu kommer skemaden ud over hans vanlige indtag af mælk.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Vågner og dagen begynder stille og roligt
Formiddag 09-09.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes som nu lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping for variation og variere også gerne mellem de forskellige grødtyper f.eks. majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, quinoagrød. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvad tid han er puttet til den...
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, start med små mængder og øg gradvist. Brug f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash i starten. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten .. måske kl ca. 20, det kan dog også sagtens være senere, det afhænger helt af, hvornår hans lure i løbet af dagen ligger, og hvor lange de er.
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Nat 03: Har sandsynligvis stadig behov for flaske midt nat.
Jeg er ikke helt klar over, hvordan jeres drengs rytme er lige nu, så mine forslag til tidspunkter kan naturligvis være helt anderledes, end det I oplever. Det er dog godt med grød til frokost og mos til aften, og flasken gives ca. hver 3-4 time og altid i forbindelse med, at han skal sove.
Nogle børn har dog også en rytme, hvor de i denne alder går sent i seng, og hvis han først sover kl 22 og derfor får flaske på dette tidspunkt, så vil han naturligt ikke skulle have flaske igen mellem 23-24, men vil så måske have behov for flasken omkring kl 01-02... Der er også nogle børn som stille og roligt begynder at sove deres længste søvnstræk om aftenen, det vil sige, at de f.eks. får flaske kl 20, sover til 01/02, hvor de så får flaske igen, sover videre til 06, hvor de atter tilbydes flaske - og en sådan rytme er naturligt også helt okay.
Jeg håber dog at min dagsplan hjælper lidt videre på vej, og dejligt at det går så godt med skemaden :)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn & mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned. Du kan også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår, og hvordan det skal gives. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (3. udgave. 2 oplag 2019).
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske